duminică, 16 noiembrie 2008

Fluturii lui Tibi

Ce februarie trist.
Visez, deci exist.
(T. Brăilean)

Pentru că am vrut să pricep cum se pot prinde fluturii cu ...undiţa, îl citesc atent pe Tibi Brăilean. Cartea lui – Cu undiţa după fluturi -, prefaţată de Liviu Antonesei (Ed. Junimea, 2008) mi-a căzut de vreo câteva zile în mână.

Credeam că-l cunosc bine pe autor, dar aflu (pag. 49) că Tibi nu (mai) este, de fapt, Tibi, ci doar „un con albastru”: „Eu sunt un con albastru,/ Al Cunoaşterii”, zice chiar el, în vers alb. Mai aflu că este „Înconjurat de spirala verde,/ A iubirii”. Frate, să nu fie alge, ceva, de pe la Mamaia lui Mazăre, că şi eu am ieşit din mare cu spirale verzi pe mine, dar s-au dus! Cu apă multă. De la o vreme, uitate pe plajă, algele - aşa, un fel de mătasea broaştei, deveniseră maronii. Mai jos, mă dumiresc: nici vorbă de maroniu, ci de „Albastru şi verde,/ Con şi spirală,/ Cunoaştere şi iubire./ Eu sunt.”

Nu ştim la care Mare a fost astă vară, dar credem că, din patriotism, Tibi n-ar scrie nici să-l pici cu lumânarea ceva rău despre ţara lui. Drept chezăşie stă Ţara mea (poem patriotic, precizează autorul), de la pag. 88: „Foaie verde trei platani/ Ţara mea are cârlani. Dolofani./ Verde de metalurgică/ Diplomatul Nea Costică/ Are o cabină mică. (...) Foaie verde trei peceţi/ Ţara mea are poeţi/ Alfa-beţi.”

Apropos de concediu şi timp liber, că tot reînvie pe la noi hipismul, am fost tentat să-l invidiez crunt pe autor, care se laudă (pag. 91): „Eu mă trag cu calul”. Dar am renunţat repede, pentru că am descoperit că vrea să călărească şi altecele, care nu se pretează defel acestui scop: „Eu mă trag cu vaca/ Eu mă trag cu porcul/ Şi cu Andromaca.” Acuma, oleacă, parcă tot l-aş invidia, pentru că se (mai) trage şi cu ...Veta. Iată contextul în cauză: „Vaca paşte iarbă/ Eu mă trag cu Veta/ Gem de fericire/ Gheorghe şi-Antoaneta”.

Mai jos sesizăm că Tibi este pe punctul de a deprinde obiceiuri alimentare nesănătoase (consumul fripturii de porc, făcută la tigaie), care nu se ştie dacă pot fi compensate cu sportul şi mişcarea (datul de-a dura): ”Porcul paşte iarbă/ Eu mă dau de-a dura/ Sfârâie-n tigaie/ Rumenă, friptura.”

Căzându-i greu carnea de porc, devine ... Bosumflat (pag. 94) şi-şi vede iubita nu tocmai atrăgătoare. Iat-o descrisă: „Iubita mea este păroasă/ Ca un vierme de mătasă/ Iubita mea e fată mare,/ Poate excesiv de mare/ (...)/ Ea are şapte picioare/ Şi o gură mare, mare.” Chiar cu o asemenea înfăţişare (Brrr!), doamna respectivă îl face să sufere pe Tibi, care este mai mult decât ars de Dorul ei (pag. 95). Colac peste pupăză, îl atacă şi calviţia: „Cheleam în dorul iubitei/ Şi de la pantaloni îmi cădeau toţi nasturii./ Mă albăstream în dorul iubitei,/ Cu rochia aceea de gravidă/ Şi vesta-mi sălta pe buric.”

În zadar am căutat şi ceva vesel, pentru încheiere. Ba, maidegrabă, am dat de un fragment trist-contaminant (Singur, pag. 96): „Am rămas pustiu în zori/ Singur printre muritori/ Şi-uite-aşa am să mă duc/ Singur ca un pui de cuc.” Iar, mai încolo, de altul melancolic-contaminant (Dor de Bilca, pag. 97): „Mi-e dor de băncuţă,/ Mi-e dor de mămuţă,/ Mi-e dor de albastru,/ Mi-e dor de sihastru.”